Antoinet van den Berg

Van jongs af aan volgde ik zowel piano -als vioollessen, de liefde voor muziek was er meteen en beide instrumenten bleken een fijne combinatie voor mij.
Viool studeerde ik o.a. bij Marion Turner en Josien le Coultre en piano bij Gerben Makkes van der Deijl en Paul Komen.
In 1998 studeerde ik af aan het prins Claus Conservatorium te Groningen voor hoofdvak piano DM 
Van 1998 t/m 2014 was ik verbonden aan het Centrum voor de Kunsten in Dokkum en CQ in Emmen. 
In 2011 heb ik mijn eigen lespraktijk opgericht.
Naast het lesgeven speel ik regelmatig in kerkdiensten, begeleid ik koren en instrumentalisten en speel ik als violiste regelmatig in cantatediensten en projectensembles waar ik me bekwaam heb gemaakt in de barokmuziek. 
In 2021 ben ik me ook bezig gaan houden met muziekles geven in het basisonderwijs en daarvoor heb ik de post-HBO opleiding Muziekeducatie M4ME aan het Conservatorium van Amsterdam afgerond.
Als vervolg op deze opleiding heb ik de cursus Muziek als vak  aan het Koninklijk Conservatorium den Haag gevolgd waarin de Kodály-werkwijze in het muziekonderwijs centraal staat.
Vanaf 2022 ben ik naast mijn lespraktijk werkzaam als vakdocent muziek in het basisonderwijs en ben ik in dienst bij TactMuziek waarbij ik les geef aan klassenorkesten.

VISIE

Mijn visie op het lesgeven 

Wat 'als de muziek er al is' in onze leerlingen?
Bron: Suzan Lutke, auteur van het boek  'wat als de muziek er al is'.
 
Wie ben jij als leerling en hoe kan ik je helpen ontwikkelen?
Als muziekdocent vind ik het belangrijk om mee te gaan in de tijd.
De wereld verandert, de manier waarop jonge mensen in aanraking komen met muziek verandert. Muziek is overal en altijd beschikbaar via geluid en beeld. Hoe kan ik daarop inspringen? Gelukkig leer ik veel van de leerlingen zelf en komen ze met allerlei ideetjes aan die ik kan verwerken in de muziekles, soms is dat een liedje op YouTube, van Spotivy of een deuntje van TikTok. Ik vind het zelf ook leuk en verfrissend om regelmatig iets buiten de methodes te kiezen en de leerling het initiatief te laten nemen om met zelf gekozen materiaal aan de slag te gaan. We gaan dan uit van het onderzoeken en experimenteren, wat is mogelijk, wat kan de leerling zelf bedenken en waarin kan ik hem sturen. 
De leerling staat bij mij centraal, het is niet de bedoeling dat een leerling exact kopieert wat ik voordoe, het is mijn streven de leerling zelf keuzes te laten maken  ik begeleid ze hierin. Het is voor mij de kunst om zelf een stap terug te doen en geduld te hebben en de leerling vrijheid en ruimte te geven om zelf te ontdekken.
Voorop staat (zoals S. Lutke beschrijft): wie is die leerling die bij mij op les komt, hoe kan ik hem/haar helpen om met en door muziek in de wereld te komen?